Afgelopen zaterdagavond stond de Melkweg in het teken van
helemaal Melkweg, door het hele gebouw werden er voorstellingen gegeven of
films vertoond. De lage entreeprijs deed je even vermoeden weer in de jaren 80
terug te zijn, tegenwoordig betaal je voor een beetje artiest al gauw € 25 of
meer. Al wachtende in de rij om naar binnen te mogen werd ik door iemand herkend
die mij schijnbaar ooit is foto’s heeft zien maken bij een concert, en vroeg of
ik mijn toestel bij me had. Mijn antwoord was nee had me voorgenomen is lui op
een stoel naar het concert van William Bell te gaan kijken. De man was eerder
die week al te gast bij Radio 6 en het voor Europa meest toon aangevende
programma wat betreft soul muziek Fingerpoppin
soul, waarvan je de uitzendingen op Mixcloud terug kunt luisteren.
Neem plaats in de bioscoopzaal aan het begin van de rij zak
lekker onderuit met gestrekte benen in afwachting van de film Take me to the
river. Tuurlijk was de steun en toeverlaat van een bekende tv presentator er ook
en kregen we zelfs nog een voorwoord, want hij had die film ja dat geluk heb je
als een bekende bnn’er bent al gezien. Als muziekliefhebber voor mij niets
nieuws wat hij vertelde, had liever dingen gehoord over de kleine labels en
onbekende artiesten die voor die labels hebben opgenomen. Maar ja bij festivals
gaat alles via een strak schema en daar was dus geen tijd voor.
Terug naar de film. Mooi om de inmiddels overleden Bobby Bland te zien hoe hij een kind zangles geeft. Otis Clay met een hele jonge rapper die de show steelt. Hoe de niet blanke man of vrouw vroeger gediscrimineerd werden, de eerste band Booker T and the Mg’s waar blank en zwart samen muziek maakten. Ik heb die tijd niet meegemaakt dat zwarte mensen zo behandeld werden en niet samen met de blanke medemens door dezelfde deur mochten. De eerste zwarte man die ik zag in mijn leven was op de hoesfoto van het door Oliver Nelson geproduceerde album Hoochie Coochie Man van Jimmy Smith en wat kon die man waanzinnig spelen op zijn hammond. Na afloop van de film was er nog een interview met William Bell en de zoon van Willie Mitchell wat niet zo heel veel voorstelde een soort dwdd maar dan in de bioscoop, vond het niks toevoegen aan de film die zojuist vertoond was.
Op naar de Rabozaal daar ging William Bell tenslotte optreden.
De set werd geopend met een instrumentaal nummer door de Alfredo Brothers
alvorens Peter Koorn het podium betrad. Bij de aankondiging van Big Baby
Tameeka moest ik even denken gezien haar omvang aan een in Nederland wonende
zangeres die de media ons nu door de strot probeert te duwen en wekelijks in
een tv programma verschijnt. I’d rather go blind deed ze niet onverdienstelijk
maar ik vind haar ook niet een echte leadzangeres waar ik een avondvullende
voorstelling van zou kunnen uitzitten.
Eindelijk betreedt William het podium en opende zijn set,
nou van een setlist kon je eigenlijk niet spreken hij zong maar twee nummers, met
het nummer Knock on wood waar Eddie Floyd niet onderuit komt om te zingen als
hij op een podium staat. In het nummer kregen de bandleden ook ruimte voor een solo. Daarna zong William nog de
klassieker I forgot to be your lover ook dit nummer werd iets langer uitgesponnen,
maar op een gegeven moment gewoon werd verknald door de diskjockey die een plaatje
op zette. Respectloos naar de artiest toe. William Bell is toch een artiest
waar je respect voor mag hebben, heel belangrijk geweest voor het Stax label en
misschien wel een net zo’n goede zanger in ieder geval net zo belangrijk als
Otis Redding dat toen is geweest. Als je van te voren weet dat je maar een
korte speeltijd krijgt begin dan meteen met William Bell daar kwamen de
bezoekers voor om hem minstens een uur te horen zingen. Als ik van te voren had
geweten dat de man maar een minuut of tien misschien zijn het er 1 of 2 meer
geweest dan was ik niet eens gegaan.
Hebben we eindelijk is een soulartiest die
er toe doet dan krijg je zoiets. De soulartiesten die dan wel in Amsterdam
optreden zoals een Bettye Lavette en Betty Wright die stellen live zo teleur
dat je het na èèn keer het wel weer gezien hebt. Waar zijn de tijden gebleven
van weleer dat de Waylo soul revue in Paradiso stond en er meer dan dik twee
uur gespeeld werd. Of een Junior Walker ondanks dat je wist wat de man speelde elke
keer weer zo’n geweldig show neer zette waar de power van afspatte of zijn
leven er vanaf hing.
Strak schema dat is wat bij elk festival aan de orde is om
elf uur mochten de Tentempies de tijd vullen tot middernacht met hun mix van
ska en reggae. Ondanks dat ze in een taal zingen die ik niet versta zetten ze
de zaal wel in vuur en vlam, ze zouden zo op het top 40 festival wat met
Pinksteren in Geleen gehouden word kunnen staan. Maar goed daar zijn ze niet
bekend en niet commercieel genoeg voor, boeken liever voor de zesde keer Anouk,
die op haar laatste album naar mijn idee niet echt op dreef is en het liedje
wat ze voor het songfestival geschreven heeft het is catchy maar verveeld snel
als je het te vaak hoort. Helemaal
Melkweg was voor de echte soulliefhebber deze avond Helemaal Niets!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten