maandag 13 juni 2011

Brooklyn blowout


Een tijdje terug gat iemand mij een tip dat de band the Jig wel is iets zou kunnen zijn wat in mijn straatje zou passen. Instrumentale soul/funk vaak heb ik het na 3 nummers wel weer gehoord. Booker T and the Mg’s behoren ook niet tot mijn favorieten, als begeleidingsband waren ze beter dan op hun eigen platen, ondanks dat ze best wel een aantal goede nummers toentertijd hebben opgenomen zoals melting  pot of het legendarische green onions. Thuis toch maar even op You Tube gekeken en uiteindelijk hun wat nu op single verschenen is nummer grindbag beluisterd,  vond het wel iets hebben. Een paar weken later zag ik hun debuut album Brooklyn blowout in een betere platen/cd winkel liggen heb ik het schijfje blindelings aangeschaft. Uiteraard naar hun cd presentatie in de Sugar Factory geweest op 8 mei waar ik hun vinyl single met op de b side pleasure planet heb gekocht.  Ja zo’n ouderwetse 45 toeren single met een a en een b kant alhoewel dubbel a side beter van toepassing is. 

De cd Brooklyn blowout telt 12 nummers die je het gevoel geven dat je naar een soundtrack van een zwarte actie film uit begin jaren zeventig zit te luisteren denk aan Trouble Man of Shaft maar dan nog funkier.  In mijn fantasie zie ik beelden van een band die op elk pleintje in Amsterdam muziek wil maken maar op de fiets op de vlucht is, achtervolgd door de bromsnorren van Amsterdam zittend op hun twee wielers met hun wapenstok in de hand al zwaaiend. Als ik verder fantaseer, de titel van het nummer flowers & hookers deed mij denken aan een tv programma die een inmiddels terziele gegane dag in het leven had geroepen, soms als ik wel is op het Damrak loop en ik iemand met een bos bloemen zie lopen denk ik wel is bijmezelf zou die nou echt …….

Maar vergeet al die onzin van zonet flowers & hookers klinkt wel zo dat je het idee hebt dat Billy Preston op orgel en King Curtis op sax erop mee spelen. Tuurlijk hoor je invloeden van andere artiesten in Brooklyn blowout erin terug maar wat maakt dat uit. Mag de titel van het album wel is waar verwijzen naar de plek waar de opnames plaats hebben  gevonden, als je de hoes nader bestudeerd is er toch echt een Hollandse windmolen te zien, omringt door grote gebouwen van steden die ze na Holland gaan veroveren. Afsluiter van het album po’ boy is ook een uitstekend nummer om de stoelendans op te doen goh goh wat een fantasie heeft dit persoontje weer niveau daalt tot onder het nul punt. Bob ga is een keer een goed stuk proberen te shrijven. Brooklyn blowout is rauw vet swingend en komt het best tot zijn recht sorry buurvrouw met de volume knop flink opengedraait, beter nog ga ze zien als ze bij je in de buurt spelen. Support de band en schaf dat weergaloze album aan.                                                           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten