vrijdag 16 maart 2018

Koop ontbonden Paypal / Eglobal Central

Tijden zijn veranderd steeds meer mensen maken gebruik van het internet zo ook met het bestellen van producten. Zelf ben ik ook zo'n iemand die ervan profiteert, het is zo gemakkelijk om iets via je pc te bestellen en vaak de volgende dag in huis, tenminste als je iets besteld via een Nederlandse webwinkel. Koop je iets via een buitenlandse website dan moet je er even op wachten voor dat het binnen is en dat is het wachten meer dan waard zeker als het een stuk goedkoper is dan hier in de winkel.

Meestal gaat het met de levering goed en als je toch iets niet geleverd krijgt wordt het vaak door de verkoper keurig opgelost. Kocht ooit is een product jaren geleden via een buitenlandse webwinkel waar ik een kleine bijdrage voor moest bijbetalen invoerheffing meen ik me te herinneren, maar aangekomen bij het postkantoor was mijn bestelling niet meer te vinden. De betreffende webwinkel heeft dat toen heel keurig voor mij opgelost. Jaren geleden ooit is twee cd's gekocht via Ebay bij een Amerikaanse webwinkel die heb ik helaas nooit mogen ontvangen. Daar heb ik toen geen actie op ondernomen was toen iets van 12 dollar omgerekend iets van net boven de 8 euro en om er dan zoveel tijd eraan te besteden. Had toen zoiets van laat maar.

Dat laat maar gevoel had ik echter vorig jaar niet toen ik bij Eglobal Central een website waar ik wel eerder dingen had besteld en altijd had gekregen het fout ging. Bestelde op 5 oktober een lens voor mijn camera, keurig netjes een bericht van de bestelling en ook dat het onderweg was naar Nederland. Het ging mis toen ik op 16 oktober een sms kreeg van DPD dat mijn pakketje die middag tussen een bepaalde tijd geleverd zou worden. Gelukkig was ik thuis die dag maar al wie ik zag was geen bezorger van DPD. Een kwartier na de aangegeven tijd toch nog is naar het sms'je gekeken en ingelogd op hun site en zag tot mijn verbazing dat mijn pakketje was afgeleverd bij buren in het volgende blok. Vreemd als je gewoon thuis bent? Er lag ook geen briefje op mijn deurmat waar het pakketje zou zijn afgeleverd. Toch naar de buren in het andere blok gegaan deze wisten van niks hadden geen bezorger aan de deur gehad. Ook de naam Morabi waar het zou zijn afgeleverd stond niet vermeld op de brievenbus daar stond een heel andere naam op.

Een keer kan ik me herinneren met het verjaardagscadeau van mijn werk stond erop het door de bezorger bezorgde briefje een verkeerd huisnummer, toen wel gekregen van de buren die het pakketje in ontvangst hadden genomen. Maar nu toch nog maar een paar dagen gewacht of iemand anders alsnog het pakketje zou brengen.

Helaas voor mij gebeurde dit niet en heb toen is op het werk geïnformeerd wat hun zouden doen in zo'n geval. Een collega merkte op geld terug laten storten indien dat nog kan, dit kon gelukkig nog. En de website waar ik het gekocht had via een brief / mail op de hoogte brengen van de koopontbinding. Het verschuldigde bedrag was via Paypal betaald die ook op de hoogte gesteld en voor mij was de zaak afgedaan.

Want van Eglobal had ik alleen een berichtje gehad dat ze een kort briefje en een kopie van mijn ID wouden hebben zodat ze een ( ) onderzoek konden starten. Nooit meer iets van deze website gehoord. Ondertussen ook met DPD gebeld maar die konden niks doen voor me omdat ik niet de opdrachtgever was. Toen ik voor de tweede keer inlogde op hun site, voor het maken van een printscreen, zag ik wel dat het adres was weggehaald? Dit is waarschijnlijk gedaan door de medewerkster die ik gesproken had. Het gesprek eindigde niet zo vrolijk daar ik zei dat ik het vermoeden heb dat de bezorger het pakketje heeft achterovergedrukt, mocht ik volgens haar niet zeggen. Einde gesprek dus.

Begin dit jaar ineens een mail van Infoscore spam dacht ik in eerste instantie, maar al snel bleek dat zij voor Paypal werken en dus het openstaande bedrag wilde innen. Na drie maanden mail wisseling ben ik nog geen stap verder gekomen. De vraag die ik mij onlangs stelde of ze wel met Paypal contact hebben gehad? Twee keer eerder zouden ze naar aanleiding van mijn mail contact met ze opnemen. Na mijn laatste mail van 14 maart waar ik ook een bijlage van mijn aangifte die ik gedaan heb bij de Politie had toegevoegd konden ze ineens wel een dag later reageren terwijl er normaal een paar dagen tussen zat bij vorige mail wisselingen. Denk dat ze de druk willen opvoeren en dat ze bij Paypal mijn aangifte nooit gezien hebben. Paypal en kopersbescherming stelt dus niets voor als zij een vaag bewijs hebben gekregen van ontvangst van de website waar je iets besteld hebt is voor hun de zaak gesloten. De kopersbescherming kwam laatst ook al te sprake in het programma Kassa de belbus, daar uit bleek maar weer eens dat je een nummer bent, handtekening of niet als er ergens staat dat er iets is afgeleverd dan mag je het zelf verder uitzoeken en is voor hun de zaak gesloten.

Het bewijs dat er iets zou zijn afgeleverd bij buren in het volgende blok daarvan heb ik nooit een ondertekend stuk / bewijs van gezien. Hoe deze zaak gaat aflopen waarschijnlijk in de rechtszaal?
Maar ik ga er in ieder geval alles aan doen om mijn gelijk te halen. Eglobal Central ziet mij als klant nooit meer terug. Gelukkig kan je op veel sites op een andere manier betalen dan via Paypal.

Mocht iemand die dit leest nog tips of advies voor me hebben dan hoor ik dat graag








Geen opmerkingen:

Een reactie posten