donderdag 29 december 2011

In de aanbieding?

Een paar weken geleden in mijn mailbox een nieuwsbrief van Fame met de aankondiging laatste boxen dag ooit. Toen was nog niet bekend dat ze toch een doorstart zouden maken in Magna Plaza, op de nieuwe locatie zullen ze ongetwijfeld nieuwe acties of instores gaan houden. De tijden zijn veranderd vandaag zag ik een aankondiging van AH dat ze op nieuwjaarsdag vanaf 16.00 uur geopend zijn. Het eerste wat me te binnen schoot was dat we langzamerhand weer terug gaan naar de zevendaagse werkweek. We kunnen toch wel een of twee dagen zonder een super of wat voor winkel dan ook? Maar goed op tweede kerstdag dus die boxendag bij Fame, kon het niet laten en was ook nieuwsgierig of daar belangstelling voor zou zijn. Voor de nationale platen dag (recordstoreday) die op de derde zaterdag in april wordt gehouden stonden mensen al in de rij voor Concerto nog voordat de winkel geopend was. Nou ben ik een groot liefhebber van muziek maar die tijd heb ik inmiddels wel gehad, de laatste verzamelaarsbeurs afgelopen november in Utrecht heb ik niet bezocht. In het verleden stond ik vaak  al vroeg en meestal  voor acht uur in de ochtend al op station Sloterdijk. 

Op tweede kerstdag gebeurt me iets wat niet vaak voorkomt bij mij, slaap door mijn wekkerradio heen, geen muziek van Arrow jazz dit keer. Sinds dat je Arrow jazz er weer op  kan ontvangen ben ik verlost van diskjockeys die constant roepen echte hits, of zenders die uitvoerig het nieuws bespreken. Als ik thuis ben wil ik wat anders horen dan de liedjes die in welke lijst dan ook staan, die hoor ik de hele week al op het werk. Begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen hits, de krakers van Laura Vane & the Vipertones behoren ook tot mijn collectie netzoals die van de Dolly Dots of Secret Rendezvous. Om even na negenen open ik mijn ogen en stap uit bed en maak de wandeling naar beneden, na de gebruikelijke handelingen die voor opluchting zorgen, vul ik de waterkoker en zet deze aan. Ondertussen als het water warm begint te worden loop ik naar de kamer en zet een cd op Muddy Waters authorized bootlegs. Na mijn ontbijt duik ik onder een warme straal water  om me zelf op te frissen, ondertussen hoor ik op de achtergrond de laatste uitzending van Fingerpoppin soul terug. Het lukt me nog steeds om de pc aan te zetten zonder mijn lenzen in,  heb tenslotte -11. Zonder contactlenzen is alles wazig om me heen, alhoewel als ik ze wel in heb loop ik soms ook als een blinde kip rond. Als je op de verzamelaarsbeurs wat mij dus is overkomen een vriend tegenkomt, die je staande houd omdat ik hem zo voorbij zou lopen, goed hij was vermomd had tenslotte een leesbril op maar toch. Met een goed zicht lees ik deze ochtend mijn mail en nam een kijkje of er iets vermeld stond op de site van Fame. Zag een lijst staan van boxen die al voor die prijs in de winkel stonden, aanbieding? Wel nee, maar veel mensen die die zelfde nieuwsbrief ontvangen komen volgens mij daar niet zo heel vaak, dus voor hun wel een aanbieding die het eigenlijk niet is in mijn ogen. De Bear familie boxen stonden niet vermeld op hun site slim, dus toch maar richting de Kalverstraat.

Even na 12 uur trek ik de voordeur achter me dicht en wandel richting tram. Als ik na ongeveer drie kwartier later uitstap, ja de tram reed zoals gewoonlijk weg op het moment dat ik aan kwam lopen en op een feestdag sta je algauw vijftien minuten te wachten tot de volgende vertrekt. Kom ik even later op plaats van mijn bestemming de Kalverstraat. Recessie welnee alsof er geen recessie is gezien de hoeveelheid mensen die er daar liepen en ook bij Fame was het vol met bezoekers die massaal inkopen deden. Hoezo gaat het slecht met het verkopen van geluidsdragers, zag toch iemand die als ik het goed heb ingeschat op zijn minst voor een euro of 400 gekocht had.

Zelf heb ik jaren geleden een King Curtis box op het Bear familie label aangeschaft, niet goedkoop maar wel uitstekende info en geluids kwaliteit, de enige kritiek die ik heb op die box is dat ik het jammer vind dat de oorspronkelijke hoezen niet zijn afgebeeld in het bijbehorende boekje.

Hou een box van Johnny Cash in mijn handen deel 2 hoogte punten van zijn werk die de man in black heeft opgenomen voor Columbia, prijs 80 euro. Leg de box terug mag Johnny graag horen ondanks de korting die je kreeg 20% had ik iets van dat de cd’s na een keer gedraaid te hebben  niet meer uit de doos zouden komen. Niet zolang geleden had ik al een vier cd box aangeschaft met 8 albums erop, goed weinig info maar wel de originele opnames  uitstekende geluidskwaliteit en een prima prijs.  Zie deze site http://www.musicmelon.co.uk/gallery.asp?collectionid=20 voor verdere informatie. Ja soms neem ik als muziek liefhebber ook genoegen met minder info, maar voor zo’n prijs van rond de tien euro kan je ook niet veel verwachten, maar het is wel een uitstekende aanschaf.

Jammer voor mij waren de Freddie King boxen niet in de aanbieding, had maar wat graag voor 80 euro min de korting en waarschijnlijk ook zonder korting de eerste box van een bluesheld van mij willen aanschaffen, dat zou dan een echte aanbieding zijn geweest. Op de website van Bear familie staat die box voor  meer dan140 euro is wel inclusief verzendkosten, een prijs die ik veelste duur vind daar ik het merendeel van het gene wat op de box staat al in mijn bezit heb. 

Fame doet goede zaken die dag volgens mij, zie veel klanten met een tevreden gezicht de winkel verlaten, om niet het gevoel te krijgen dat ik niet voor niks ben geweest schaf ik de cd soul time van Sharon Jones aan en verlaat de binnen stad om bij familie gezellig te gaan eten. Nee kerstmis is niet meer zoals het vroeger geweest is en de kans dat ik op tweede kerstdag nog Amsterdam in trek om iets te kopen die kans acht ik niet zo groot, of er zou in de toekomst echt een echte aanbieding moeten zijn, maar die zijn er in mijn ogen niet meer. Voortaan blijf ik wel thuis met kerstmis lekker ouderwets vinyl draaien.

Deze blog is mede tot stand gekomen, ja ja ik ben vrijwillig en ongevraagd gesponsord ha ha ha door de mooie muziek van Sam Cooke die mij de inspiratie gaf tot het schrijven van dit stukje. Op deze site http://www.notnowmusic.co.uk/037.htm vind je de  box die mij de inspiratie gaf. Er is ook een tweede box van Sam Cooke met 2 cd’s op het zelfde  label verschenen met de titel best of waarop op de eerste cd een verzameling van over het algemeen minder bekende nummers staan en op de tweede cd staan de albums Swing low en Cooke’s tour beide boxen zijn voor heel weinig te koop in de betere platen/cd winkel. Wat mij betreft een betere keus dan de 8 cd box die RCA onlangs uitbracht omdat die een stuk duurder is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten